Francoski kontrolorji zračnega prometa danes in v petek znova stavkajo, kar dodatno obremenjuje že tako krhek evropski sistem zračnega prometa.
Francoski kontrolorji zračnega prometa danes in v petek stavkajo zaradi preobremenjenosti, razdrobljenega sistema in pomanjkanja kadra – težav, ki že dlje časa pestijo celotno evropsko zračno omrežje. Zaradi stavke pričakujejo nove zamude in prekinitve letalskega prometa, letalske družbe, med njimi Ryanair, pa pozivajo oblasti k ukrepanju.
"Stavka bo nedvomno negativno vplivala na omrežje," je za Politico povedal Frédéric Deleau iz Mednarodne zveze združenj kontrolorjev zračnega prometa. Po Deleaujevih besedah zastoji prisilijo kontrolorje, da zadržujejo promet v bližini letališč in zmanjšujejo hitrost letal, da preprečijo prezgodnji prihod – šele ko se stanje umiri, se sistem normalizira.
Stavka je le ena mnogih groženj v poletju, ki že kaže znake kolapsa. "Vsako poletje po covidu je bilo najslabše doslej," za Politico pravi Paul Reuter, podpredsednik Evropskega pilotskega združenja in pilot letala Boeing 737 pri Luxairju. "Zračni prostor je omejen, število vzletno-pristajalnih stez prav tako, letališča pa imajo zmogljivostne omejitve. Vsaka motnja lahko poruši celoten sistem."
Evropski komisar za promet Apostolos Tzitzikostas je aprila opozoril, da so bile lanske zamude najhujše v zadnjih 25 letih, letos pa se stanje utegne še poslabšati, poroča Politico. Lani je Evropa beležila okoli 35.000 letov na dan, letos jih pričakujejo kar do 38.000. Mnogi ponudniki storitev zračnega prometa (ANSP) še vedno trpijo zaradi pomanjkanja osebja in zmogljivosti.
Evropa bo potrebovala 27.000 novih kontrolorjev
Rešitev kadrovske stiske ne bo hitra – izobraževanje kontrolorja traja vsaj tri leta, licenca pa velja le za določen zračni prostor, ki ga v Evropi pokriva kar 40 različnih ponudnikov. Po ocenah kanadskega podjetja CAE bo Evropa v naslednjem desetletju potrebovala kar 27.000 novih kontrolorjev, kar predstavlja največjo potrebo med vsemi regijami na svetu.
Ryanair je ob tem zagnal t. i. "Ligo zamud", s katero želi izpostaviti države z najslabšim upravljanjem kontrole zračnega prometa. Med njimi so Francija, Španija, Nemčija, Portugalska in Združeno kraljestvo. Izvršni direktor Ryanaira Michael O’Leary je kritiziral ANSP kot "zaščitene državne monopole, ki jim ni mar za potnike".
"Minil je še en mesec slabega upravljanja in pomanjkanja osebja v kontrolah zračnega prometa, a niti Evropska komisija niti ministri za promet niso ukrepali," je za Politico dejal O’Leary.
Francosko prometno ministrstvo se je na očitke odzvalo z navedbo, da je kontrola zračnega prometa šele tretji najpogostejši vzrok zamud – za težavami, ki jih povzročijo letalske družbe same, poroča Politico. Ministrstvo je dodalo, da je Ryanair s 69-odstotno točnostjo šele na 26. mestu med evropskimi letalskimi družbami – precej za najboljšimi, ki dosegajo 86 odstotkov.
Na ministrstvu so še poudarili, da Francija in Nemčija delujeta v enem najbolj gosto poseljenih zračnih prostorov na svetu, ki je dodatno obremenjen zaradi geopolitičnih napetosti, vključno z vojno v Ukrajini in zaostritvami na Bližnjem vzhodu.
Po podatkih Eurocontrola je bilo leto 2024 rekordno po zamudah, saj je povprečna zamuda na let dosegla 2,13 minute – največ v več desetletjih.
Deleau, ki ima več kot 30 let izkušenj, opozarja, da večje povpraševanje po letih ne obremenjuje le sistemov, temveč tudi ljudi. "Izgorelost enako razjeda pilote in kontrolorje," opozarja. "Naše ključno poslanstvo je varnost."
Ko so kontrolorji v aprilu, maju in juniju že na robu zmogljivosti, morajo nato zdržati še najbolj obremenjene poletne mesece – julij, avgust, september in oktober – preden se promet znova nekoliko umiri.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje